Пятница, 03.05.2024, 12:36
Приветствую Вас Гость | Регистрация | Вход

Сайт викладача Роменського коледжу СНАУ Завгородньої Наталії Вячеславівни

Меню сайта
Поиск
Вход на сайт
Календарь
«  Май 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • База знаний uCoz
  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0

    Тема 5. Бюджетна система

    Тема 5. Бюджетна система

    1. Поняття, принципи побудови бюджетної системи. Державний бюджет, його суть та призначення.
    2. Бюджетний процес.  Доходи і видатки Державного бюджету. Місцевий бюджет.
    3. Державний кредит і державний борг України .

     

    1. Поняття, принципи побудови бюджетної системи. Державний бюджет, його суть та призначення.

     

    Бюджетний устрій - це організація і принципи побудови бюджетної системи, її структура і взаємозв'язок між бюджетами, які він об'єднує, у процесі забезпечення виконання єдиної загальнодержавної фінансово-бюджетної політики.

    В основу бюджетного устрою покладено:

    • визначення видів бюджетів;
    • установлення принципів побудови бюджетної системи;
    • розмежування доходів і видатків між ланками бюджетної системи;
    • організацію взаємовідносин між бюджетами різних рівнів.

    Бюджетний устрій України визначається закріпленим у Конституції України державним ладом України та її адміністративно-територіальним поділом. Україна - унітарна держава, яка поділена на 25 адміністративно-територіальних одиниць (Автономну Республіку Крим і 24 області країни).

    Бюджетна система України – це сукупність усіх бюджетів, побудована з урахуванням економічних відносин, державного та адміністративно-територіальних устроїв і врегульована нормами права.

    В основу формування бюджетної системи України покладено Конституцію України та Бюджетний кодекс України.

    Бюджети місцевого самоврядування - це бюджети територіальних громад сіл, селищ, міст та їх об'єднань.

    Усі бюджети України - від державного до сільського - в сукупності становлять зведений бюджет України.

    Зведений бюджет - це сукупність показників усіх бюджетів, що використовуються для аналізу і прогнозування економічного та соціального розвитку держави. Законодавчими органами влади він не затверджується.

     

    Принципи побудови бюджетної системи

    • Принцип єдності бюджету означає існування єдиного рахунку доходів і видатків кожної ланки бюджетної системи.
    • Принцип повноти полягає у відображенні у бюджетах всіх видатків і доходів.
    • Принцип достовірності - це формування бюджету на основі реальних показників, науково обґрунтованих нормативів та відображення у звіті про виконання бюджету тільки тих доходів і видатків, які є результатом кінцевих касових операцій банків.
    • Принцип гласності забезпечує висвітлення в засобах масової інформації показників бюджетів і звітів про їх виконання.
    • Принцип наочності - це відображення показників бюджетів у взаємозв’язку з загальноекономічними показниками в Україні та за її межами шляхом використання засобів максимальної інформативності результатів порівняльного аналізу, визначення темпів і пропорцій економічного розвитку.
    • Самостійність бюджетів забезпечується наявністю власних дохідних джерел і правом визначення напрямів їх використання відповідно до законодавства України.

     

    Провідне місце в бюджетній системі України належить державному бюджету. Місцеві бюджети включають обласні, місцеві, районні, районні в містах, селищні та сільські бюджети.

     

    Поняття бюджету , незалежно від рівня його формування (державний чи місцевий), можна розглядати в трьох аспектах:

    бюджет як економічна категорія;

    бюджет з матеріального боку;

    бюджет як правова категорія.

    Бюджет як економічна категорія представляє собою систему економічних (грошових) відносин, виникнення і реалізація яких пов’язана з формуванням, розподілом і використанням бюджетних фондів різного рівня.

    З матеріального боку бюджет представляє собою централізований грошовий фонд, що формується на тому чи іншому рівні для забезпечення функцій відповідних органів державної або місцевої влади.

    Бюджет як правова категорія являє собою Закон України, прийнятий найвищім органом законодавчої влади - Верховною Радою, а на місцях - рішенням місцевих Рад народних депутатів.

    Показники Державного бюджету:

    Бюджетний дефіцит - це перевищення видатків бюджету над його доходами. В сучасному світі немає держави, яка б у ті чи інші періоди своєї історії не стикалася б з бюджетним дефіцитом.

    Профіцит державного бюджету – це індикатор, який показує перевищення бюджетних доходів над витратами.

    Збалансування  між доходами і видатками.

     

     

     

    1. Бюджетний процес.  Доходи і видатки Державного бюджету. Місцевий бюджет.

     

    Бюджетний процес - це регламентована законодавством діяльність державних органів по складанню, розгляду, затвердженню бюджету, а також складанню, розгляду і затвердженню звіту про його виконання.

    Згідно з чинним законодавством України бюджетний процес складається з таких стадій:

    • складання проектів бюджетів;
    • розгляду проектів бюджетів;
    • затвердження бюджету;
    • виконання бюджету

     

    Державний бюджет складається з доходів і видатків.

    У доходах бюджету відображається податкова політика держави, а у видатках - пріоритетні напрямки вкладень коштів.

    Державні доходи - це частина валового внутрішнього продукту, що використовується державою для здійснення своїх функцій. Доходи формуються через податкові надходження від підприємств усіх форм власності та від населення. Вони об’єднуються у централізовані фінансові ресурси і зосереджуються, як правило, у державному бюджеті.

    Державні видатки - це сума коштів, що витрачається державою в процесі здійснення її фінансової діяльності.

    Видатки всіх бюджетів поділяються на поточні та видатки розвитку.

    Поточні видатки - це витрати бюджетів на фінансування мережі підприємств, установ, організацій і органів управління на початок бюджетного року, а також на фінансування заходів щодо соціального захисту населення та інших заходів, не передбачених у видатках розвитку.

    Видатки розвитку - це витрати бюджетів на фінансування інвестиційної та інноваційної діяльності, зокрема фінансування капітальних вкладень виробничого і невиробничого призначення; фінансування структурної перебудови народного господарства; субвенції та інші видатки, пов’язані з розширеним відтворенням.

     

    Місцеві бюджети — це фонди фінансових ресурсів, що мобілізуються й витрачаються на відповідній території. 

    Місцевий бюджет області об'єднує обласний бюджет, бюджет районів і міст обласного підпорядкування.

    Місцевий бюджет району об’єднує у  районний бюджет, бюджет міст районного підпорядкування, селищні й сільські бюджети. Завданням місцевого бюджету є забезпечення необхідними грошовими ресурсами фінансування заходів господарського й культурного будівництва, комунального і житлового господарства, розвитку освіти, охорони здоров'я тощо.

     

     

     

    1. Державний кредит і державний борг України.

     

    Якщо у держави виникає потреба у додаткових фінансових ресурсах, а саме на:

    • покриття бюджетного дефіциту;
    • регулювання грошового обігу;
    • залучення коштів для інвестиційних програм тощо.

     

    Державний кредит – це сукупність економічних відносин, що виникають між державою та фізичними або юридичними особами (фінансово-кредитними установами, іноземними урядами,  міжнародними фінансовими організаціями та ін) стосовно питання мобілізації додаткових грошових коштів на кредитній основі, тобто на умовах зворотності, платності, строковості, в процесі формування  загальнодержавного фонду фінансових ресурсів, в яких держава може бути як позичальником, так і кредитором або гарантом.

     

    Державний кредит буває таких видів:

    • внутрішній, коли держава запозичує кошти у підпри­ємств і населення власної країни;
    • зовнішній, якщо держава робить запозичення на міжна­родному рівні.

    Використання державою у своїй фінансовій політиці залучення коштів на кредитній основі зумовлює формування державного боргу і необхідності чіткої системи управління ним.

     

    Існування державного кредиту призводить до появи державного боргу і необхідності чіткої системи управління ним.

    Державний борг - це сума заборгованості держави перед внутрішніми і зовнішніми кредиторами.

    Розрізняють поточний і капітальний державний борг.

    Поточний борг - це сума заборгованості, що підлягає погашенню в поточному році, й належних до сплати в цей період відсотків за усіма випущеними на даний момент позиками.

    Капітальний борг - це загальна сума заборгованості й відсотків, що мають бути сплачені за позиками.

    Структурно державний борг поділяється на внутрішній і зовнішній.

    Внутрішній державний борг - заборгованість держави домогосподарствам і фірмам даної країни, які володіють цінними паперами, випущеними її урядом.

    Зовнішній державний борг - це заборгованість держави перед іноземними громадянами, фірмами, урядами та міжнародними фінансовими організаціями.