Лекція №3
Тема: Характеристика фінансових результатів господарської діяльності підприємства.
План лекції
-
- Грошові надходження на підприємстві
- Виручка від реалізації продукції, робіт та послуг. Фактори, що впливають на величину виручки
- Формування собівартості продукції.
Література
- Дем'яненко М.Л. Фінанси підприємств: Навчальний посібник/ М.Л.Дем’яненко, Н.М. Левченко, В.П.Шевчик.– К., 2007. – 371с.
- Поддєрьогін А.М. Фінанси підприємств: Підручник/Керівник авт..кол і наук.ред.проф. А.М. Поддєрьогін. 5-те вид., перероб. Та доп. – К.:КНЕУ, 2005.- 460с.
- Партин Г.О, Загородній А.Г. Фінанси підприємств: Навч.посіб. – 2-ге вид., перероб.і доп. – К.:Занння, 2006.
У процесі виробничо-господарської діяльності підприємств постійно і здійснюється кругообіг коштів. Укладання коштів у виробництво з метою виготовлення товарів і отримання виручки від їх продажу характеризує кругообіг коштів підприємства.
Забезпечення грошових надходжень, які потрібні для відшкодування затрат виробництва й обігу, своєчасне виконання фінансових зобов'язань перед державою, банками та іншими суб'єктами господарювання, формування доходів і прибутку є найважливішою стороною діяльності підприємств.
Грошові надходження – це кошти, що надходять на поточні та інші рахунки підприємств у банках та в касу підприємств.
По суті грошові надходження охоплює всі вхідні грошові потоки підприємства.
Під грошовими потоками розуміють надходження і витрати грошових коштів та їх еквівалентів.
Виручка від реалізації продукції, робіт та послуг. Фактори, що впливають на величину виручки
Головним джерелом грошових находжень від операційної діяльності є грошові кошти, отримані від покупців і замовників. Операційна діяльність, як правило, є основним джерелом доходу підприємства. У доходах від операційної діяльності важливе місце посідають доходи (виручка) від реалізації продукції (робіт, послуг).
Процес виробництва та реалізації завершується доведенням продукції до споживача.
Реалізація продукції — це кінцева стадія кругообігу коштів підприємства, яка є його важливим показником. Рух товарів і коштів створює підґрунтя економічних відносин між виробниками, постачальниками, посередниками і покупцями.
Виручка від реалізації продукції - це сума коштів, які надійшли на рахунок підприємства за реалізовану продукцію. Вона є основним джерелом грошових доходів і фінансових ресурсів підприємств. Виторг від реалізації продукції є фінансовою категорією, що виражає грошові відносини між постачальниками й споживачами товару.
Для підприємства-виробника реалізація продукції є свідченням, що вона за споживчими властивостями, якістю та асортиментом відповідає потребам покупців, суспільному попиту.
На практиці можуть використовуватись два методи визначення моменту реалізації продукції:
а) метод нарахування — продукцію відвантажено або відпущено споживачу (відбулося передавання права власності);
б) касовий метод — одержано кошти на рахунок постачальника за реалізовану продукцію.
В обох випадках усі розрахунково-платіжні документи мають бути оформлені відповідно до чинного законодавства. Реалізація продукції завжди передбачає зміну форми вартості, тому бартер, або прямий товарообмін, не можна вважати реалізацією продукції. За бартерного обміну товарів не відбувається руху коштів, немає надходжень виручки від реалізації продукції, тобто не відбувається зміни форми вартості.
Фактори, що впливають на розмір виручки від реалізації продукції:
- кількості, асортименту
- якості продукції, що підлягає реалізації;
- рівня реалізаційних цін.
Прибуток від реалізації продукції — товарів, робіт, послуг — є основним його видом на підприємстві, безпосередньо пов'язаним з галузевою специфікою діяльності.
Прибуток від реалізації продукції безпосередньо залежить від двох основних показників: обсягу реалізації продукції та її собівартості. Треба звернути увагу на те, що зміна обсягу виробництва, залишків нереалізованої продукції справляють вплив не тільки на обсяг реалізації продукції, а й на її собівартість, оскільки змінюються умовно-постійні витрати (за зміни обсягу виробництва продукції); витрати на зберігання продукції, інші витрати (за зміни залишків нереалізованої продукції).
Розгляньмо вплив собівартості продукції (робіт, послуг) на формування прибутку. Собівартість є узагальненим, якісним показником діяльності підприємств, показником її ефективності. Є певні особливості у формуванні собівартості продукції (робіт, послуг) залежно від сфери діяльності, виду економічної діяльності господарства.
Собівартість продукції (робіт, послуг) — це виражені в грошовій формі поточні витрати підприємства на їх виробництво (виконання).
Витрати на виробництво продукції утворюють виробничу собівартість.
Для обчислення собівартості продукції важливе значення має визначення складу витрат, які в неї включаються. Через собівартість мають відшкодовуватися ті витрати підприємства, які забезпечують просте відтворення всіх факторів виробництва: предметів, засобів праці, робочої сили та природних ресурсів.
За способом обчислення на окремі різновиди продукції витрати поділяються на прямі й непрямі.
Прямі витрати безпосередньо пов'язані з виготовленням певного різновиду продукції і можуть бути прямо обчислені на її одиницю. Якщо виготовляється один різновид продукції, усі витрати - прямі.
Непрямі витрати не можна безпосередньо обчислити для окремих різновидів продукції, бо вони пов'язані не з виготовленням конкретних виробів, а з процесом виробництва в цілому: зарплата обслуговуючого і управлінського персоналу, утримання та експлуатація будівель, споруд, машин тощо.
Постійні витрати є функцією часу, а не обсягу продукції. їхня загальна сума не залежить від кількості виготовленої продукції (зрозуміло, у певних межах).
Змінні витрати - це витрати, загальна сума яких за певний період залежить від обсягу виготовленої продукції. У свою чергу їх можна розподілити на пропорційні та непропорційні.
Контрольні запитання і завдання для самоперевірки
-
-
- Що являють собою грошві надходження на підприємстві?
- Що є головним джерелом грошових надходжень на підприємстві?
- Дайте визначення потіння «виручка від реалізації продукції».
- Назвіть методи визначення моменту реалізації продукції
- Які фактори впливають на розмір виручки від реалізації продукції?
- Що таке прибуток від реалізації продукції
- Назвіть показники від яких залежить величина прибутку від реалізації продукції.
- Що таке собівартість, і який вплив вона має на формування прибутку?
- Назвіть види витрати, що належать до собівартості продукції.
-
Домашнє завдання
Законспектувати встановлення цін на продукцію, рентабельність та чистий фінансовий результат підприємства Дем’яненко М.Л., ст.101-103, ст.. 127-131