Воскресенье, 15.06.2025, 01:42
Приветствую Вас Гость | Регистрация | Вход

Сайт викладача Роменського коледжу СНАУ Завгородньої Наталії Вячеславівни

Меню сайта
Поиск
Вход на сайт
Календарь
«  Июнь 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • База знаний uCoz
  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0

    Лекція 12

    Тема: Сутність, призначення та функції податків     

     План

    1. Історія виникнення податків
    2. Поняття та сутність податків
    3. Функції податків

     

    Література

    1. Пилявець В.М.Фінанси: Навч. посібник В.М.Пилявець,М.Т.Пилявець. – К.:Аграрна освіта, 2010
    2. Ковальчук С.В., Форкун І.В. Фінанси. Навчальний посібник – Львів: «Новий Світ - 2000», 2006
    3. Оспіщева В.І. Фінанси: курс для фінансистів: Навч. посіб./ За ред..В.І.Оспіщева. – К.: Знання, 2008

     

    1. Історія виникнення податків

     

    Історично податки найдавніша форма фінансових відносин між державою і членами суспільства. За економічним змістом податки відображають фінансові відносини між державою і платниками податків з метою створення загальнодержавних централізованих фондів грошових коштів, необхідних для виконання державою її функцій. На відміну від фінансів загалом ці взаємовідносини мають односторонній характер — від платників до держави.

    Данина з переможеного народу – одна з первісних форм податку. Розбиті вороги піддавалися поголівному знищенню або бралися у полон як раби; усе їх майно, яке можна було взяти, захоплювалося переможцем. Рабів і речі ділили між ватажками і вояками; так покривалися витрати війни за принципом «війна живить війну». Багато століть потім, коли утворилися могутні об’єднання з усіма ознаками державності, військова здобич усе ще продовжувала складати іноді суттєву частину державних доходів. Цей свого роду «потік розорення» зберігся до ХХ ст. під назвою контрибуція. Звичайно, данина не була в прямому значенні податком, а джерелом, з якого беруть початок сучасні податки. Потім до данини приєдналися й інші види податкового обкладання, але вони вже мали внутрішні джерела. Як тільки суспільні спілки перестають бути простими родинними об’єднаннями і виникає адміністрація у будь-якому її вигляді (суд, військо), так одразу ж утягуються в оподаткування не тільки переможені, але й самі громадяни такої спілки.

    З історії відомо, що податки – це найбільш пізня форма державних доходів. Первісно податки мали назву auxilia (допомога) і носили тимчасовий характер. Ще у першій половині ХVIIст. англійський парламент не визнавав постійних податків на загальнодержавні потреби, і король не міг запровадити податки без його згоди. Однак постійні війни і створення величезних армій потребували великих коштів, і податки перетворилися з тимчасового у постійне джерело державних доходів. Податок стає настільки звичайним джерелом державних коштів, що відомий політичний діяч Північної Америки Б. Франклін (1706 – 1790) міг сказати, що платити податки і померти зобов’язаний кожний.

     

    1. Поняття та сутність податків

     

    У фінансовій термінології вживаються два терміни, що відображають платежі державі, — податок та  збір (плата, внески).

    Податком є обов'язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку.

     Збором (платою, внеском) є обов'язковий платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників зборів, з умовою отримання ними спеціальної вигоди, у тому числі внаслідок вчинення на користь таких осіб державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами та особами юридично значимих дій.

     

    Податки (відповідають на запитання «для чого?») встановлюються для утримання державних структур і для фінансового забезпечення виконання ними функцій держави — управлінської, оборонної, соціальної та економічної. Вони не мають ні ознак еквівалентного обміну, ні конкретного цільового призначення. Податок — це плата суспільства за виконання державою її функцій, або це відрахування частини вартості валового внутрішнього продукту (ВВП) на загальносуспільні потреби, без задоволення яких сучасне суспільство існувати не може.

     

    Особливою формою податкових платежів є збори. На відміну від податків, які мають характер регулярних надходжень, збори є платежами разового, випадкового і незначного за розмірами характеру, що збираються за місцем події (наприклад, ринковий збір).

     

    1. Функції податків

     

    Функції податків як фінансової категорії випливають з функцій фінансів. Фінанси загалом виконують дві функції — розподільну і контрольну. Податки безпосередньо пов’язані з розподільною функцією в частині перерозподілу вартості створеного ВВП між державою і юридичними та фізичними особами. Вони є методом централізації ВВП у бюджеті на загальносуспільні потреби, виконуючи у такий спосіб фіскальну функцію.

    Фіскальна функція є основною у характеристиці сутності податків, вона визначає їх суспільне призначення. З огляду на цю функцію держава повинна отримувати не тільки достатньо податків, а й головне, надійних. Податкові надходження мають бути постійними і стабільними й рівномірно розподілятися за регіонами.

    Постійність означає, що податки повинні надходити до бюджету не у вигляді разових платежів з невизначеними термінами, а рівномірно протягом бюджетного року в чітко встановлені строки. Оскільки призначення податків полягає у забезпеченні витрат держави, то терміни їх сплати мають бути погоджені з термінами фінансування видатків бюджету.

    Стабільність надходжень визначається високим рівнем гарантій того, що передбачені Законом про бюджет на поточний рік доходи будуть отримані у повному обсязі. Безглуздо встановлювати такі податки, які необхідних гарантій не дають, бо в такому разі невизначеною стає вся фінансова діяльність держави.

    Рівномірність розподілу податків за територією необхідна для забезпечення достатніми доходами всіх ланок бюджетної системи. Без цього виникає потреба в значному перерозподілі коштів між бюджетами, що зменшує рівень автономності кожного бюджету, ступінь регіонального самоврядування і самофінансування.

     

    Податки, як уже зазначалось, відображають рух вартості від юридичних і фізичних осіб до держави. Їх сплата приводить до зменшення доходів платника. Причому об’єктивно кожний платник заінтересований сплатити якомога меншу суму, що може досягатись як за рахунок зменшення обсягів об’єкта оподаткування, так і вибору пільгових щодо оподаткування умов діяльності. Отже, у сутності кожного податку закладена регулююча функція. Вона, як і фіскальна функція, характеризує суспільне призначення податків. Сутність регулюючої функції полягає у впливі податків на різні сторони діяльності їх платників.

    Оскільки регулююча функція податків є об’єктивним явищем, то вплив податків відбувається незалежно від волі держави, яка їх установлює. Разом з тим держава може свідомо використовувати їх з метою регулювання певних пропорцій у соціально-економічному житті суспільства. Але така цілеспрямована податкова політика можлива тільки завдяки об’єктивно властивій податкам регулюючій функції.

     

    Контрольні питання

    1. Коли виникли податки?
    2. Яка економічна сутність податків?
    3. Що таке податки та збори?
    4. Охарактеризуйте функції податків.

     

    Домашнє завдання

    Опрацювати конспект та читати Пилявець В.М. 98-100